Monday 3 September 2012

a memory from china.. weeee...


baru balik round2. bank in duit, pegi farmasi minta sumbangan, jpj ambik rotes, pendaftaran ambik ic, n terakhir bayar saman (yang ni tak termasuk dalam jadual mula2).. hehe.. habis satu hari round huha2 satu sungai petani. thanx dayu for being the driver for this time.. :)
pastu masa balik i got the 'buah tangan'... 
weeeeeeee...


a piece of memory from china. dayu just come back from china for AIESEC programme. apa itu AIESEC?? satu program yang mana sapa2 pun boleh pergi luar negara. eceyh. macam senang je. macam student exchange programme gak, tapi yang tak ada tukar2.. this programme one of the charity work. kinda. ikut programme n negara yang kita dapat. banyak la programme macam jadi cikgu ajar english kat tempat2 terpencil, bawa identiti negara untuk tunjuk betapa uniknya budaya kita n banyak lagi programme. :) why i know all of this? sebab mula2 saya ikut jugak benda ni, tapi last2 terpaksa tarik diri. hehe.. dayu continue with the interview n bla bla bla things. finally, she go! for 2 months. bawak program untuk tunjukkan n perkenalkan budaya2 kita di Malaysia. banyak la huha2 dia cerita. betul la. sometimes orang ni tak hargai apa yang diri sendiri ada. sebab? nampak yang lebih atas dari kita n tak puas hati. bersyukurlah dengan apa yang kita ada. memang tak semua faham apa itu Islam. the word Islam n how we practice this religion,.. :) it was beautiful when we know why we do that n this.. contoh solat.. kenapa solat? kenapa perlu puasa tak makan? tak takut mati ke tak makan? n kenapa mesti pakai tudung? it was very hot?
no dear. it was seen from the outside. all of that thought was from outside.. 
but from inside??
solat menjadikan kita sentiasa ingat kepadaNya kerana kita manusia biasa n selalu lupa kepada DIA kekasih kita,. solat juga pernah dikaji sebagai satu senaman yang amat menyihatkan. malah ada pernah professor yang mengkaji setiap step dalam solat membantu tubuh untuk lebih sihat. :) contohnya sujud yang melancarkan lagi peredaran darah ke otak. kerana itu dicadangkan sesiapa yang sakit kepala untuk sujud lebih lama. nah.. bukankah kelebihan tu? 
puasa? kenapa perlu puasa? mati ke puasa? tak mungkin lah. seseorang yang terdampar tanpa makan masih boleh hidup dalam jangka masa seminggu dan orang yang tak minum masih boleh hidup dalam tiga hari (if tak silap la) dan kita hanya puasa sekerat hari. tak adanya akan mati sebab puasa. malah puasa adalah diet terbaik if nak kurus disamping dapat pahala.. hehe.. puasa juga mengajar kita untuk lebih bersyukur dengan apa yang kita ada,.. :)
n aurat. pakai tudung.. kalau dah biasa tak adalah panas sangat kan. ada orang pernah bertanya mengapa perlu menutup aurat? jawapannya hanya mudah. berilah dua epal yang satunya berbalut kemas dan satu lagi terbuka terbiar disitu. yang mana satu jadi pilihan? boleh pilih sendiri rasanya.. :)
ALLAH menjadikan wanita itu cantik jadi untuk kekalkan kecantikan tu, DIA mahukannya senantiasa tertutup.. supaya tiada kotoran yang boleh mengotori kecantikannya.. :)
if iman tak kuat memang tidaklah boleh bertahan lama. seriously.. hmm (sambil angguk2)
bersyukurlah dilahirkan Islam, dibesarkan dengan Islam n insyaALLAH pergi bersama Islam..:)



4 cakap-cakap tentang coretan ini:

Unknown said...

kesimpulannya..
tutplah aurat!

NoR_NiZa said...

@Lelaki Ini :)

Unknown said...

Terharu uuu..hehe.next year ang p la..huha kat aku plak..haha

NoR_NiZa said...

@Yul Tabby tunggu kaya ni.. pasni nak p.. muahahaha.. TQ dayuuuu <3

 

Template by Web Hosting Reviews