Friday 2 March 2012

Sepanjang Rawatan


*catatan ini untuk diri saya sendiri dan untuk pihak-pihak yang terlibat*

Hari pertama (31/1/12) -Hospital Pantai, Sungai Petani
Hari pertama rawatan. Berdaftar menggunakan rekod perubatan dari hospital sebelum ini dan terus dibenarkan untuk merujuk pakar bahagia cardiovascular. di bawah rawatan :
x-ray dada sebelum ini kurang jelas.. diminta untuk menjalankan x-ray sekali lagi. tiada komen diberikan. setelah x-ray siap, masih tiada ulasan dapat diberikan. saya mula tertanya2. something wrong with the right lung. that only the thing that the doctor said. confirmed it was not tuberculosis. i asked, if it was an infection. but the doctor doesnt comment anythinng. suggestion:do the ct scan for the further result. perbincangan dilakukan, ambil keputusan untuk buat ct scan di hospital di penang memandangkan hospital pantai tidak dapat melakukan bronchoscopy test. semasa saya berjumpa doktor pakar bahagian radiology untuk maklumkan keputusan kami, dokot tu( maaf tak ingat nama) tersebut perkataan yang menyentapkan saya. saya bertanya apakah tujuan ct-scan dilakukan kerana ingin pendapat jika terus melakukan bronchoscopy test tanpa ct scan dilakukan. ct-scan dilakukan untuk melihat dimana sebenarnya cancer itu, jika ia berdekatan dengan bronchioles barulah bronchoscopy test dilakukan. masa itu saya tersentap. is it cancer.. itu hanya jangkaan awal. test seterusnya untuk memberikan keputusan penuh. hanya itu ulasan doktor pakar bahagian radiology. masa itu juga saya diterangkan perbezaan antara x-ray n ct-scan. x-ray hanya memberikan foto secara 2D tapi ct-scan memberikan gambaran n foto secara 3D. ilmu pertama tentang radiologi. saya diminta berjumpa sendiri dengan dr.lim. dapat keterangan dr dr.lim. it was probably cancer. dari pengamatan n pengalaman beliau itu adalah cancer. disebabkan keluarga ingin meneruskan rawatan di penang, dr.lim bersetuju untuk menulis surat rujuk ke hospital Lam wah ee atau island hospital. saya bertanyakan tentang cadangan rawatan, mungkin surgery atau seumpamanya. n sekali lagi saya tersentap apabila hanya gelengan menjawab soalan saya. komen dr. lim: cancer sudah merebak. tiada pembedahan dibenarkan. cancer jenis ini sangat cepat merebak, yang dapat beliau lihat, dah tiada harapan untuk sembuh. rahsia ini tersimpan kemas, atas permintaan, rekod n kata2 doktor hanya diketahui orang2 tertentu.. =(

Hari kedua (1/2/12) Hospital Lam Wah Ee 
Menggunakan surat rujuk dari hospital pantai, kami terus dirujuk kepada chest specialist doctor. setelah sedikit pemeriksaan (medical check-up) biasa, pesakit diminta melakukan ct-scan. jangkaan doktor makin tepat, ia adalah cancer. dicadangkan membuat bronchoscopy test untuk mengetahui jenis cancer. jantung diperiksa, bp, dan jika semua normal, test bleh dilakukan pada esok hari. Blood pressure hampir normal walaupun masih tinggi (sys:190) selepas dapat ubat prescribe by the doctor from pantai's hospital. sebelum ini, bp-> sys:250. semua ok, temujanji untuk bronchoscopy test dibuat.

Hari ketiga (2/2/12) Hospital Lam Wah Ee
Bronchoscopy test dilakukan. test ini hanya memakan masa selama lebih kurang 5 minit. 1 jenis tube kecil akan dimasukkan untuk melihat kedalam peparu n mengambil gambar. pesakit akan dibiarkan sedar sepanjang test dilakukan. tetapi, selepas test, pesakit harus dibiarkan rehat n tidur selama 2 jam sebelum dibenarkan discharge dari wad. mengalami komplikasi pada awalnya kerana blood pressure pesakit tiba2 naik tinggi, mungkin kerana takut. pesakit mesti berpuasa bermula jam 5 pg, dan saya pastikan yang dia telah mengambil hypertension drug sebelum berpuasa. tetapi, blood pressure tetap naik tinggi. kami mula risau. nurse rujuk ubat yang diambil n memang itu adalah ubat yang diberikan oleh doktor. setelah beberapa lama, nurse beritahu, semua telah bersedia, n kami bleh beredar n kembali selepas 2 jam. setelah lebih 3 jam, masih belum di'discharge' keluarga lain mula hilang sabar. saya buat kerja gila menyeludup masuk ke dalam wad, n nampak pesakit belum sedarkan diri. tapi, serius, keadaan dalam wad itu sangat mengerikan. serik nak masuk dah. keluar trus terdiam. =(


~pusat endoskopi~

setelah di'discharge' kami diberitahu keputusan ujian hanya akan keluar pada 2 hari kemudian.

Hari Ketiga (4/2-12) -Hospital Lam Wah Ee
keputusan bronchoscopy test hanya siap pada tengah hari itu. bad news. pathology lab masih belum dapat memberikan kepastian 100% ia adalah cancer. catatan pada keputusan: tumour at thr right lung. doktor meminta kebenaran untuk melakukan 1 lagi test. immuno-histchemical staining test menggunakan specimen dari bronchoscopy test yaang dulu. keputusan dijankan keluar 8/2/12 memandangkan hospital bakal bercuti untuk tahun baru cina. saya bertanyakan tentang rawatan susulan. chemotherapy mungkin. itu sahaja buat masa ini sehingga keputusan akhir siap. cancer stage 3, no operation will be allowed. itu komen doktor, jawapan yang sama dengan dr.lim. pada waktu tu juga saya bertanya sekiranya ada apa2 harapan untuk sembuh. tapi, jawapan sekali lagi mengecewakan. life span yang dapat diberikan doktor: 3-6bulan (tanpa chemotherapy), xlebih dr 1 thun (dengan chemotherapy). tapi semua hanya jangkaan. tiada yang tepat dalam hidup mati seseorang.

~gambar dari bronchoscopy test~

Hari Keempat (8/2/12) -Hospital Lam Wah Ee
keputusan immunohistochemical staining test masih belum siap. diminta untuk datang kembali 2/3 hari kemudian.

Hari kelima (11/2/12) -Hospital Lam Wah Ee
keputusan immuno-histochemical staining test siap. masih mengecewakan, pathology lab masih tak dapat memberikan kepastian tentang cancer. saya bertanya adakah kemungkinan ia bukannya cancer tp menurut dr.Ronney (doktor pakar yang merawat sepanjang rawatan di hospital lam wah ee), dia memberikan jaminan 90% yang ia adalah cancer. tapi yang memelikkan ada something lain dengan cancer tersebut. pathology lab mengesahkan yang ia adalah tumour tapi untuk memberikan kepastian yang ia adalah cancer masih belum dapat diberikan. dicadangkan melakukan satu pembedahan kecil untuk mengambil contoh cancer untuk diuji.




Kata 1: bersyukur dengan apa yang ada. tiada yang sempurna dalam hidup ni. semua yang berlaku ada hikmah tak kira baik atau buruk. perancangan ALLAH begitu cantik n redha dengan semua yang terjadi adalah yang terbaik.

0 cakap-cakap tentang coretan ini:

 

Template by Web Hosting Reviews